04/03/2025
Alates sellest aastast peavad suur- ja börsiettevõtted oma keskkonna- ja ühiskonnamõjud avalikustama. See on üks esmastest sammudest kliimamuutuste vastu võitlemisel, mille aluseks on 2015. aastal ÜRO-s vastu võetud Pariisi kokkulepe.
Standardi tegevjuht Jonatan Karjus ütleb, et ettevõte konkureerib rahvusvahelisel premium turul ning sealsete klientidega koostöö eelduseks on jätkusuutlik teguviis, mis hõlmab ka Standardi tootmishoone üleminekut taastuvenergiale. Intervjuus avab ta, kuidas nad on jõudnud rahvusvahelisel tasemel suurte tehinguteni ning millel baseerub Standardi edu täna.
Standard on pika traditsiooniga tuntud kaubamärk, milline on teie fookus ja suund?
Standard sai äsja 80 aasta vanuseks ning oleme üks väheseid järjest nii pikalt tegutsenud ettevõtteid Eestis. Oleme valmistanud selle aja jooksul väga erinevat mööblit – lastevooditest kontorimööblini. Küllap lugeja jaoks tuntuimad Standardi tooted on Eva diivan ja sektsioonkapid, mida leiab veel tänagi mitmetest kodudest, kuid väljaspool teatakse meid eelkõige hotellide sisustajana. Standard on sisustanud üle 100 hotelli ligi 30 riigis. Üks põnevamaid hiljuti valminud projekte on butiikhotell keset Islandi tühermaad.
Viimasel ajal tegeleme eelkõige äriprojektidega, milleks on kruiisilaevade, hotellide, büroode ja koolimajade sisustamine. Pakume täisteenust – hangime, toodame ja paigaldame mööblit ning mõtleme kaasa sisekujunduse väljakutsete lahendamisel. Keskendume välisturgudele, kuid pakume samu teenuseid ka Eestis.
Tootmine on paratamatult keskkonda kahjustav tegevus, kuidas vähendate oma jalajälge?
Sunlyga liitumine oli esimeseks sammuks pärast roheauditi läbimist, et oma jalajälje vähendamise suunas liikuda. Nägime väga selgelt, et energia osakaal Standardi heitmest on väga suur. Ostetud elektrienergia moodustas Standardi jalajäljest 6,3 protsenti. See oli kõige lihtsam asi, mida kiiresti parandada. Meie tehas asub Kosel ning seal kasutamegi distantsilt nii päikest kui tuult energia saamiseks.
Tehases meil ülejääke praktiliselt ei teki. Tootmises on meil kaks olulist suunda: kasutame jääke teistes toodetes või kütame nendega oma hoonet selleks spetsiaalselt kohandatud ja filtersüsteemidega varustatud biokatla abil. Lisaks kasutame võimalusel materjale, mis on keskkonnasõbralikumad. See eeldab kliendiga head koostööd ning kliendi panust, kuna need materjalid on kallimad.
Miks valisite partneriks just Sunly ning kuidas on koostöö sujunud?
Sunly on progressiivne ja innovaatiline ettevõte ning meile on oluline, et nad mõtlevad kaasa ja pakuvad läbimõeldud teenuseid. Sunly annab meile tagasiside, millist energiat ja kui palju me kasutame. Tänu sellele saame paremini aru, mida taastuvenergiate kasutamine täpsemalt tähendab. Näeme, kui palju süsinikheidet me tänu liitumisele kokku hoidame ning seda on võimalik lihtsate vahenditega klientidele tagasi kuvada. Need on ettevõtte turunduse jaoks olulised tegevused – mitte ainult tarbida rohelist energiat, vaid kommunikeerida seda nii laiemalt kui ka ettevõttesiseselt. Varasemalt oli meil börsipakett ja see ei andnud head ülevaadet, millistest allikatest meie energia pärineb. Meil on esimene kuu käimas ning jaanuarikuu raport just valminud.
Kui teadlikud on teie kliendid – kas Sunlyga liitumine aitab teil enda ettevõtet paremini turundada ja konkurentsis püsida?
Jah, ikka. Kliendid küsivad, milline on meie plaan ja kuidas me suudame olla keskkonnasõbralikum ettevõte. Otseselt ei küsita, et kas me kasutame rohelist energiat, kuid vaadatakse ettevõtte CO2 heidet tervikuna. Näiteks oleme Soomes lõpetamas hotelliprojekti rahvusvahelisele ettevõttele, kus klient küsib projekti CO2 heite suurust. Peame selle välja arvutama nii toodete, transpordi kui paigalduse osas. Kuna toodete ja transpordi energiakulu on suhteliselt suur, siis on seda ka roheenergia kasutamise mõju. Taastuvenergiate kasutamine annab meile oluliselt parema tulemuse.
Just rahvusvahelised suurkliendid küsivad seda infot, kuna neil on börsiettevõtetena raporteerimise kohustus. Hakkame seda suunda järjest enam nägema ka riigihangetel nii Eestis kui välismaal. Meie rahvusvahelisele kliendile, kelle jaoks oleme üks kolmest tarnijast maailmas, ning kellele teeme Mehhikosse, Jordaaniasse ja Saudi-Araabiasse kontoreid, peame igal aastal raporteerima, kuidas suudame 2030. aastaks oma heitmeid vähemalt poole võrra vähendada.
Ka meie hakkame oma tarnijatelt, nii materjalimüüjatelt kui allhankijatelt, seda infot järjest enam küsima, et oma kalkulatsioone teha.
Kas muutus on kajastunud Standardi müüginumbrites?
See alles hakkab kajastuma. Meie jaoks on tugev müügiargument, et konkurentidega võrreldes on meie toodetel väiksem jalajälg. Materjalidega on keerulisem pakkuda keskkonnasõbralikumaid tooteid samas suurusjärgus hinnaga, kuna keskkonda vähem kahjustavad materjalid on üldjuhul kallimad. Tootmisprotsessis on võimalik rohkem ära teha, sest taastuvenergia ei ole täna börsipaketist oluliselt kallim. Valisime Sunly, sest rahaliselt me ei kaota, kuid saame pakkuda oluliselt suuremat väärtust ning klientidele on see oluline.
Mis on edaspidi plaanis, kuidas jätkate rohelist suunda?
Roheenergiate kasutamine on oluline tugisammas, aga peame vaatama, kuidas Standard saaks liikuda kauakestvate toodete ja keskkonnasõbralikumate materjalide suunas. Me ei konkureeri enam odavate hotellide seas, teeme pigem keerukamaid 5-tärni hotelle ning just premium turul tuleb ettevõtte jätkusuutlikkus eredalt välja.
„Standard AS näitab eeskuju, olles üks juhtivaid ettevõtteid, kes on astunud sammu rohelise tuleviku suunas. Ettevõtte otsus hakata kasutama rohelist energiat ei ole mitte ainult keskkonnasõbralik, vaid see annab ka selge sõnumi, et jätkusuutlikkus ja innovatsioon käivad käsikäes,” kommenteerib Sunly Retail juhatuse liige Siim Lääts.
Artikkel ilmus Äripäevas 4. märtsil 2025
Palun kirjelda sõnumi lahtris, millisele tootele või toodetele soovid päringu esitada. Meie konsultandid võtavad Sinuga peatselt ühendust.